Skal man velge en Executive-utdanning eller en MBA?

For mange som ønsker å komme videre i karrieren, så er videreutdannelse et opplagt valg. Det som er mindre opplagt, er valget mellom MBA og en Executive-utdanning. MBA´en kan gi mer tyngde på CV´en i forhold til innhold, samtidig som at en Executive-utdanning i større grad er tilrettelagt for læring i den virkelige verden. Uansett hva man velger, så bør man bruke litt tid på å tenke igjennom hva som passer best, både for sin egen skyld, men også for jobben og en eventuell familie. Videreutdannelse kan være en god investering på lang sikt, men det tar også tid og krefter, og ofte kan det koste dyrt.

Hva man bør tenke over

Her er fordelene og ulempene ved å henholdsvis velge en MBAeller en Executive-utdanning:

  • MBA – fordeler og ulemper

Den åpenbare fordelen ved å velge en MBA er at man får en bunnsolid utdannelse med tilhørende kompetanser. Mange høye stillinger krever nemlig en form for MBA. Man skal dog være forberedt på at en MBA krever flere år med intensiv studering. Det vil si pensum, innleveringer og en rekke eksamener. Dessuten kan en MBA koste mange hundre tusen, i tillegg til tapt inntekt. Derfor kan det være utfordrende for en person som er i full jobb og har familie, å faktisk ta en MBA.

  • Executive-utdanning – fordeler og ulemper

En Executive-utdanning sprer seg typisk over lang tid, og består ofte av til sammen kanskje 10-15 dager med undervisning. I mellom undervisningsdagene så skal man lese seg opp, sånn ta man er forberedt til selve undervisningen. Dette gjør at det er en utdannelse som er mulig å kombinere med full jobb og familie. En Executive-utdannelse inneholder kanskje ikke like mange teorier som en MBA, men til gjengjeld så er utdannelsen virkelighetsnær og har til hensikt å gi deltagerne verktøyer og kompetanser som de kan bruke i arbeidslivet. For eksempel så tilbyr Scandinavian Executive Institute en Executive-utdanning der man møter ledere fra hele Skandinavia. Dette gjør at man danner seg et solid sosialt og profesjonelt nettverk som man kan danne nye avtaler og kunder i gjennom.