Hvor får du mest mulig ytelse for pengene når du kjøper spill – PC eller konsoll?

I forhold til rå ytelse så vil mange måtte erkjenne at PC har et overtak, selv når man sammenligner med femte generasjon spillkonsoller. Modulariteten til en PC gjør det mulig å stable sammen enorme mengder ytelse, men samtidig har det selvfølgelig ikke noe å si hvis ikke programvaren drar nytte av det. Derfor er det også noen som vil hevde at spillkonsoller har en stor fordel – standardisering. Selv om konsoller ligner mer og mer på PC-er når det gjelder arkitektur og oppbygging, så leveres det i en standardisert pakke. Det kan åpne for at utviklere klarer å skreddersy et spill slik at det yter overraskende godt også på konsoll.

Spillhistorien er fylt av episke konflikter mellom forskjellige leire – Nintendo mot Sega, Sony mot Microsoft og selvfølgelig konsoll mot PC. De aller mest engasjerte spillerne eier selvfølgelig både en PC og en eller flere konsoller, men samtidig er det mange som virkelig prøver å argumentere hardt for at enten PC eller konsoll er helt overlegent. Samtidig er mange utviklere relativt nøytrale, og for eksempel kjenner alle som er interessert i spill i Norge til Funcom – som har utviklet spill til en rekke forskjellige plattformer opp gjennom årene.

I dag er verdi for pengene en flytende avveining. Konsoll er kanskje den rimeligste inngangsporten, og opp til et gitt punkt vil en konsoll gi mest spill for pengene. Samtidig er PC-plattformen mye mer fleksibel og åpen. Likevel er det noe som kan snu alt dette på hodet – strømming av spill.

Når en alt større del av prosesseringen kjøres i nettskyen, da vil ytelsen til den lokale konsollen eller PC-en ikke ha så mye å si. Det gjenstår mye arbeid på dette området, ikke minst i forhold til responstider, men denne formen for tjenester kan føre med seg store endringer.